Wszyscy członkowie zespołu powinni być świadomi procesu grupowego - tego jak zespół pracuje. Idealny zespół powinien:
być wrażliwy na komunikację niewerbalną; np. mieć świadomość tego, że cisza może oznaczać niezgodę, czy wiedzieć że czyjeś fizyczne oznaki pobudzenia mogą oznaczać, że jest on niezadowolony z dyskusji,
widzieć, słyszeć i czuć dynamikę zespołu,
komentować i interweniować, kiedy w procesie grupowym pojawi się problem, angażować się nie tylko w wykonywanie zadania, ale 1 proces grupowy;
Metoda pracy oparta o podejście naukowe
Zespoły które wykorzystują naukowe metody pracy znacznie łatwiej osiągają trwałe rozwiązanie problemu. Zaniedbanie takiego podejścia może obniżać szansę zespołu na sukces. Naukowe podejście pomaga uniknąć wielu konfliktów w zespole. Wiele sprzeczek odbywa się między osobami wyrażającymi bardzo mocne przekonania. Naukowe podejście kładzie nacisk na to, by takie opinie były podparte danymi, lub się do nich odnosiły. Idealny zespół powinien:
prosić o udostępnienie danych przed podjęciem decyzji,
wykorzystywać podstawowe narzędzia statystyczne do śledzenia problemu oraz analizować dane,
szukać przyczyn problemów u źródeł, raczej nieustannie szukać rozwiązań, niż polegać na szybko podjętych ustaleniach;
Doskonalenie i rozwój
Ważną funkcją zespołów jest stałe poprawianie jakości wykonywania zadań, stosowanych procesów i relacji pomiędzy członkami. Idealny zespół powinien zapewniać swoim członkom:
możliwość doskonalenia się i rozwoju (dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb)
regularnie informacje o ocenie wyników pracy, zarówno indywidualnej jak i zespołowej, możliwości samodzielnej oceny bieżących rezultatów swojej pracy;
Relacje zewnętrzne
Żaden zespół nie może w dłuższym okresie czasu funkcjonować bez wymiany doświadczeń z innymi osobami lub zespołami. Idealny zespół:
wymienia informacje z innymi zespołami
poszukuje wiedzy i doświadczenia u ekspertów
dzieli się sowimi osiągnięciami z innymi chętnie prezentuje wyniki swojej pracy;
Belbin Meredith, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Katzenbach Jon, Smith Douglas, Siła zespołów, wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Dom Wydawniczy ABC, 2001.
Kożusznik Barbara, Psychologia zespołu pracowniczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998.