Karta oceny swojego sposobu odnoszenia się do innych
Poniżej znajduje się lista zachowań, charakterystycznych dla sprawnie funkcjonujących relacji międzyludzkich. Oszacuj te zachowania u siebie, posługując się podaną skalą.
1. Zdolność do słuchania innych ze zrozumieniem:
Zupełnie niezdolny
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Całkowicie zdolny
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Zdolność uważnego słuchania jest kluczową umiejętnością warunkującą okazywanie zrozumienia innym i skuteczne docieranie do informacji oraz budowanie satysfakcjonujących relacji. Dzięki słuchaniu docieramy do sedna problemu. Słuchanie chroni nas przed przedwczesną i czasami błędną oceną wypowiedzi naszego rozmówcy. Słuchanie wymaga gotowości i motywacji do wysłuchania drugiej osoby.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że masz wiele do zrobienia w kwestii słuchania. Zastanów się, co utrudnia Ci uważne słuchanie innych.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że możesz sobie pogratulować. Jesteś dobrym słuchaczem. Im więcej punktów uzyskałeś, tym lepszym.
2. Gotowość do rozmawiania z innymi o uczuciach:
Zupełnie niegotów
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
W pełni gotów
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Rozmawianie z innymi o uczuciach wymaga od nas świadomości własnych uczuć, umiejętności ich nazywania i odwagi interpersonalnej do ich ujawniania. Niektórzy odczuwają lęk przed ujawnianiem uczuć szczególnie w relacjach zawodowych. Może to wynikać z niewłaściwego podejścia do istoty uczuć. Potocznie funkcjonuje mit, że uczucia są zarezerwowane tylko dla relacji osobistych. Ten mit jest wspierany przez nieumiejętność identyfikacji uczuć o różnej intensywności. Poza uczuciem miłości jest jeszcze całe mnóstwo uczuć, które żywimy w różnych sytuacjach (np. uczucie zadowolenia, sympatii, zachwytu, zawodu, spokoju, bezpieczeństwa itd.). Ujawnianie uczuć powoduje, że stajemy się wyraziści dla innych.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że nie radzisz sobie z wyrażaniem uczuć. Zastanów się, co może być tego przyczyną.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że dobrze radzisz sobie z wyrażaniem uczuć i wykorzystujesz uczucia w budowaniu relacji z innymi.
3. Świadomość uczuć innych ludzi:
Zupełnie nieświadome
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Zupełnie świadome
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Świadomość uczuć innych ludzi warunkuje wybór adekwatnej strategii Twojego postępowania. Wszak nie ma jedynie słusznych procedur postępowania. Aby dokonać wyboru adekwatnej procedury należy dokonać analizy sytuacji społecznej, której elementem składowym są inni ludzi wraz ze swymi myślami, uczuciami i zachowaniami. Umiejętność rozpoznawania uczuć innych jest jednym ze składników inteligencji emocjonalnej.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że nie potrafisz rozpoznawać uczuć innych bądź nie podejmujesz wysiłku, aby to robić. Oznacza to również, że Twoje strategie postępowania w relacjach z innymi mogą być nieskuteczne.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że starasz się być świadom uczuć innych i prawdopodobnie dobierasz bardziej trafne strategie postępowania w relacjach z innymi.
4. Rozumienie, dlaczego robię to, co robię:
Nie rozumiejący
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Doskonale rozumiejący
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Ten obszar diagnozuje dostrzeganie zależności między naszymi działaniami i ich konsekwencjami. Opisuje również czy podejmujemy działania celowe i czy jesteśmy świadomi motywów własnego postępowania. Trudno mówić o doskonaleniu swojej sprawności interpersonalnej bez świadomości sił sprawczych własnego postępowania. Świadomość siebie jest warunkiem koniecznym do doskonalenia się.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że rozumienie przyczyn własnego postępowania nie jest Twoją mocną stroną. Oznacza to również, że masz relatywnie małą kontrolę nad samym sobą. Warto, to wzmocnić.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że masz skłonność do analizy przyczyn własnego postępowania. Oznacza to zatem, że masz relatywnie większą kontrolę nad samym sobą niż ci, którzy nie są świadomi przyczyn własnego zachowania.
5. Tolerancja na konflikty i antagonizmy:
Nie znoszący
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Tolerujący
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Konflikt to sprzeczność interesów, potrzeb, wartości. Ze swej natury konflikt jest zjawiskiem pozytywnym. Dzięki konfliktom następuje rozwój, zmiana. Pogląd, że konflikty są złe jest mitem i wynika z nieumiejętności radzenia sobie z konfliktami. Zatem nie konflikty są złe lecz sposoby ich rozwiązywania. Ów brak kompetencji konstruktywnego rozwiązywania konfliktów przyczynia się do braku tolerancji na konflikty i podejmowania różnego rodzaju działań obronnych, począwszy od skrajnej uległości i utracie szacunku do samego siebie skończywszy na zachowaniach agresywnych i utracie szacunku do innych.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że możesz nie radzić sobie z konfliktami tylko dlatego, że ich nie tolerujesz. Warto się zastanowić czy niski poziom tolerancji na konflikty jest bardziej wynikiem Twoich przekonań na temat konfliktów czy brakiem umiejętności radzenia sobie z konfliktami.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że dostrzegasz pozytywny potencjał w sytuacjach konfliktowych. Być może tak jest, ponieważ Twoje przekonania na temat natury konfliktu Cię w tym wspierają lub posiadane umiejętności dają Ci poczucie pewności radzenia sobie z konfliktami.
6. Zgoda na objawianie uczuć i ciepła między ludźmi:
Niechętny
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Oczekujący
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Emocje są czynnikiem sprawczym wywierania wpływu na innych i budowania relacji z innymi. Wymagają jednakże gotowości do podejmowania ryzyka w relacjach z innymi. Okazywanie ciepła między ludźmi wiąże się z akceptacją innych i okazywaniem im szacunku. Są to czynniki budujące w znaczącym stopniu poczucie wartości człowieka. Ludzie o wysokim poczuciu wartości są tolerancyjni, asertywni, skuteczniejsi. Zatem nasz sposób odnoszenia się do innych ma na nich wpływ i wzajemnie.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że nie jesteś gotów do objawiania uczuć i ciepła w relacjach z innymi. Zastanów się skąd owo ograniczenie?
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że posiadasz gotowość do objawiania uczuć i ciepła w relacjach z innymi. Być może jesteś osobą, która nie stroni od ryzyka interpersonalnego, które wyraża się w otwartości wobec innych.
7. Przyjmowanie cudzych opinii o swoim zachowaniu:
Odrzucający
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Przyjmujący
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Przyjmowanie cudzych opinii o swoim zachowaniu wiąże się z radzeniem sobie z ocenami na nasz temat. Każda ocena jest opinią wartościującą. Jako taka ma charakter subiektywny. Uświadomienie sobie tego faktu pomaga w reagowaniu na oceny innych i zminimalizowaniu napięcia związanego z lękiem przed oceną. Konstruktywna reakcja polega na konfrontowaniu naszych opinii, przy założeniu, że każdy ma prawo do posiadania własnej opinii na nasz temat i ile osób tyle opinii. Radzenie sobie z przyjmowaniem opinii nie oznacza, że uznajemy tę opinię za słuszną.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że nie radzisz sobie z przyjmowaniem opinii na własny temat. Być może reagujesz zbyt obronnie lub agresywnie.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że dobrze radzisz sobie z przyjmowaniem opinii o swoim zachowaniu.
8. Gotowość do ufania innym:
Bardzo podejrzliwy
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Całkowicie ufny
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Chodzi tu o poziom ufności wobec potencjału i możliwości innych ludzi. Osoby, które wykazują niski poziom zaufania wobec innych nadmiernie kontrolują lub wyręczają innych. Gdy ufasz w kompetencje drugiego człowieka pozwalasz mu eksperymentować, uczyć się na własnych błędach. Jesteś też spokojny, że druga osoba sobie poradzi w danej sytuacji. Gotowość do ufania innym wiąże się z sytuacyjną możliwością oceny potencjału drugiego człowieka. Gdy z jakichś powodów jesteśmy pozbawieni takich możliwości, to adekwatny jest niższy poziom zaufania.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że być może nadmiernie ludzi kontrolujesz, ograniczasz im swobodę działania lub ich wyręczasz.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że w pełni ufasz możliwościom innych, zostawiając im autonomię działania.
9. Zdolność do wpływania na innych:
Kompletnie niezdolny
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Całkowicie zdolny
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Wywieranie wpływu na innych jest cechą osób przywódczych. Wymaga świadomości celów, analizy sytuacji społecznej i adekwatnych sposobów zachowania. Osoby całkowicie zdolne do wpływania na innych są osobami podejmującymi ryzyko interpersonalne do ujawniania własnych uczuć i przekonań oraz świadomie wykorzystującymi techniki wywierania wpływu społecznego.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że jesteś prawdopodobnie osobą, która wywiera mały wpływ na innych. Przyczyną może być zarówno brak znajomości technik wywierania wpływu jak i zbyt uległa postawa wobec innych.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że jesteś prawdopodobnie osobą zdolną do wpływania na innych.
10. Stosunki z rówieśnikami:
Współzawodniczący
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9
Współdziałający
wybrano: 1
wybrano: 2
wybrano: 3
wybrano: 4
wybrano: 5
wybrano: 6
wybrano: 7
wybrano: 8
wybrano: 9
Stosunki z rówieśnikami wyznaczają nasze relacje w sytuacjach zadaniowych i towarzyskich. Są wypadkową naszej postawy interpersonalnej wobec innych ludzi, naszego nastawienia do innych. Opisują również naszą skłonność do rywalizacji lub współpracy z innymi.
Wynik poniżej 5 punktów oznacza, że jesteś osobą preferującą raczej współzawodnictwo i rywalizację z innymi. Być może bardziej interesuje Cię skutek działania niż relacje międzyludzkie.
Wynik powyżej 5 punktów oznacza, że jesteś osobą, nastawioną bardziej na relacje z innymi ludźmi niż na skutek działania.