Warunki sprawnej pracy zespołowej I
Materiały do czytania
Jasno zdefiniowane role
|
Zespoły funkcjonują najefektywniej wtedy, kiedy wykorzystują talenty wszystkich swoich członków, kiedy wszyscy rozumieją swoje zadania i wiedzą, kto jest za co odpowiedzialny.
Idealny zespół:
- ma formalnie przydzielone role (wszyscy członkowie zespołu wiedzą czego się od nich oczekuje,
- rozumie, które role należą do określonej osoby, a które są wypełniane wymiennie, oraz jak te ostatnie są przekazywane (np. stosowanie określonej procedury przekazywania funkcji),
- wykorzystuje talenty każdego uczestnika i w taki sposób angażuje każdego członka w działania zespołu, aby nikt nie czuł się odrzucony lub wykorzystany;
|
Precyzyjna komunikacja
|
Jakość dyskusji zależy od tego, jak informacja jest przekazywana między członkami zespołu. Członkowie idealnego zespołu powinni:
- mówić jasno i wprost,
- mówić zwięźle; unikać długich anegdot i przykładów,
- aktywnie słuchać; raczej badać, niż szczegółowo rozważać pomysły przedstawiane przez każdego uczestnika,
- unikać przerywania i rozmawiania w czasie kiedy inni mówią,
- dzielić się informacją na różnych poziomach (komunikaty dotyczące: wrażeń, przemyśleń, uczuć, intencji, działań);
|
Dobre praktyki uczestniczenia w zebraniach
|
Zespoły powinny zachęcać wszystkich członków do wykorzystywania umiejętności i podejmowania działań usprawniających dyskusje i zebrania. Członkowie idealnego zespołu powinni:
-
rozpoczynać dyskusje,
-
szukać informacji i opinii,
-
proponować sposoby osiągania celu,
-
wyjaśniać lub dopracowywać pomysły,
-
podsumowywać,
- sprawdzać poziom aprobaty,
-
„stać na bramce”: kierować rozmową tak, aby unikać równoległych dyskusji, zarządzać uczestnictwem,
-
pilnować, aby dyskusja nie zbaczała z tematu,
-
być twórczym w godzeniu różnic pomiędzy członkami zespołu,
-
starać się obniżać napięcie w zespole, otwarcie pracując nad trudnymi sprawami,
-
wyrażać uczucia zespołu i sprawdzać na forum ich słuszność,
-
uzyskiwać zgodę co do zasad podstawowych („Czy wszyscy zgadzamy się aby dyskutować nad tą kwestią nie dłużej niż 15 minut?”),
-
opierać się na dokumentacji i danych;
|
.