Zasady udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej

Ikona obiektów Materiały do czytania

Warunki udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej:

  • zwracaj się bezpośrednio do osoby
  • wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
  • oceniaj zachowanie a nie osobę
  • bądź konkretny
  • opisuj zachowanie
  • nie formułuj pochopnych wniosków
  • unikaj publicznej oceny
  • nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
  • skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
  • jasno formułuj swoje oczekiwania
  • dziel się pomysłami, nie udzielaj rad
  • skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej
  • przekazuj tyle informacji, ile może zużyć osoba oceniana



Struktura konstruktywnej informacji zwrotnej (krytyki, pochwały)

Fakty opis zachowania drugiej osoby, opis działań, wydarzeń; im konkretniej, tym lepiej.
Myśli opinie, przekonania dotyczące zachowania innego człowieka, zaistniałej sytuacji; ważne, aby zaznaczyć, że to są Twoje opinie i przekonania, a nie ogółu.
Uczucia Twoje emocje, które powstały na skutek zachowania drugiej osoby.
Oczekiwania czego oczekujesz od drugiej osoby w związku z zaistniałą sytuacją; ważne, aby skupić się na celu, tzn. co chcesz osiągnąć przez krytykę czy też pochwałę; im konkretniej, tym lepiej (ten element możemy pominąć przy formułowaniu konstruktywnej pochwały).