Warunki sprawnej pracy zespołowej III

Ikona obiektów Materiały do czytania
Świadomość procesu grupowego Wszyscy członkowie zespołu powinni być świadomi procesu grupowego - tego jak zespół pracuje. Idealny zespół powinien:
  • być wrażliwy na komunikację niewerbalną; np. mieć świadomość tego, że cisza może oznaczać niezgodę, czy wiedzieć że czyjeś fizyczne oznaki pobudzenia mogą oznaczać, że jest on niezadowolony z dyskusji,
  • widzieć, słyszeć i czuć dynamikę zespołu,
  • komentować i interweniować, kiedy w procesie grupowym pojawi się problem, angażować się nie tylko w wykonywanie zadania, ale 1 proces grupowy;

Metoda pracy oparta o podejście naukowe Zespoły które wykorzystują naukowe metody pracy znacznie łatwiej osiągają trwałe rozwiązanie problemu. Zaniedbanie takiego podejścia może obniżać szansę zespołu na sukces. Naukowe podejście pomaga uniknąć wielu konfliktów w zespole. Wiele sprzeczek odbywa się między osobami wyrażającymi bardzo mocne przekonania. Naukowe podejście kładzie nacisk na to, by takie opinie były podparte danymi, lub się do nich odnosiły. Idealny zespół powinien:
  • prosić o udostępnienie danych przed podjęciem decyzji,
  • wykorzystywać podstawowe narzędzia statystyczne do śledzenia problemu oraz analizować dane,
  • szukać przyczyn problemów u źródeł, raczej nieustannie szukać rozwiązań, niż polegać na szybko podjętych ustaleniach;

Doskonalenie i rozwój Ważną funkcją zespołów jest stałe poprawianie jakości wykonywania zadań, stosowanych procesów i relacji pomiędzy członkami. Idealny zespół powinien zapewniać swoim członkom:
  • możliwość doskonalenia się i rozwoju (dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb)
  • regularnie informacje o ocenie wyników pracy, zarówno indywidualnej jak i zespołowej, możliwości samodzielnej oceny bieżących rezultatów swojej pracy;
Relacje zewnętrzne
Żaden zespół nie może w dłuższym okresie czasu funkcjonować bez wymiany doświadczeń z innymi osobami lub zespołami. Idealny zespół:
  • wymienia informacje z innymi zespołami
  • poszukuje wiedzy i doświadczenia u ekspertów
  • dzieli się sowimi osiągnięciami z innymi chętnie prezentuje wyniki swojej pracy;