Rodzaje komunikatów niewerbalnych

Ikona obiektów Materiały do czytania
  • Spoglądanie i wymiana spojrzeń
W kontakcie wzrokowym najważniejsza jest jakość i długość spojrzeń. Termin „kontakt wzrokowy” kładzie nacisk na wymianę informacji między partnerami relacji (nawiązanie kontaktu, zerwanie kontaktu, zmiany w rodzaju tego kontaktu, zmiana kierunku patrzenia, częstości nawiązywania i zrywania kontaktu wzrokowego, długość patrzenia itp.). Wiele komunikatów niewerbalnych korzysta z kanału wzrokowego, choćby takie jak wyraz mimiczny lub gest;
- spoglądanie podczas słuchania 75%
- spoglądanie podczas mówienia 41%
- wzajemne spoglądanie 31%
- przeciętna długość spojrzeń 2,95 sek.
- przeciętna długość wzajemnych spojrzeń 1,18 sek.
  • Gesty
Ruchy rąk, dłoni, palców, nóg, stóp, głowy, korpusu ciała.
  • Wyraz mimiczny
Twarz jest ważnym obszarem dla komunikowania i może wyrażać emocje, postawy oraz bieżący komentarz do toczącego się komunikowania.
  • Postawa i ruchy ciała
Sposób w jaki siedzimy, stoimy czy chodzimy przekazuje przede wszystkim obraz naszej pewności siebie lub nieśmiałości.
  • Dotyk i kontakt fizyczny
Odgrywa ważną rolę w budowaniu bliskości lub dystansu psychicznego. Dotyk jest silnie związany ze stopniem intensywności więzi jaka łączy partnerów interakcji.
  • Pozycja ciała w trakcie rozmowy
Poziom napięcia bądź rozluźnienia, otwartość bądź zamknięcie.
  • Wygląd fizyczny
Ubranie, fryzura, makijaż, rodzaj noszonej biżuterii; nasz wygląd komunikuje o statusie człowieka, jego pracy osobowości, postawach politycznych, przynależności grupowej, a nawet nastroju.
  • Głos
Znaczenie słów zależy od tego jak zostaną wypowiedziane.Najważniejsze elementy kanału wokalnego to:
- intonacja
- akcentowanie
- barwa głosu
- rytm mówienia
- szybkość mówienia
- płynność mówienia
- wysokość głosu
- siła głosu
- dźwięki paralingwistyczne – wszelkie odgłosy które nie tworzą słów i ich części, np. śmiech, płacz, westchnienia, pomruki, sapanie, gwizdanie.
  • Czas
Intencjonalne i nieintencjonalne wykorzystanie czasu dostarcza informacji o tym, jak ludzie wykorzystują czas, jakie znaczenie ma czas w danej kulturze, jak ludzie wzajemnie się cenią oraz o statusie osób będących w relacji.
  • Dystans fizyczny pomiędzy rozmówcami
Przestrzenne odzwierciedlenie istniejącego dystansu psychicznego, sygnalizuje stopień wzajemnej znajomości i intymności.
strefa intymna – strefa, którą mogą naruszać tylko bliskie osoby; można wyróżnić w niej substrefę do 15 cm. która naruszana jest tylko w intymnych stosunkach.
strefa osobista – odległość, która dzieli jednostkę od ludzi w kontaktach towarzyskich, wobec osób znanych i lubianych.
strefa społeczna – odległość zachowana w stosunku do nieznajomych, w rozmowach o interesach.
strefa publiczna – jest to odległość, jaką osoba przyjmuje zwracając się do większej grupy ludzi, podczas występów publicznych.

  • Organizacja przestrzeni
Aranżacja i wystrój wnętrza, otoczenie bliższe i dalsze, zapachy, tło muzyczne.
Organizacja miejsc siedzących:
  • Jeżeli celem ich spotkania jest konwersacja i wymiana poglądów, najlepiej będą się czuli, gdy posadzimy ich przy sąsiednich bokach, pod kątem prostym do siebie.
  • Jeśli chcemy by współpracowali – to po tej samej stronie stołu.
  • Jeżeli chcemy wytworzyć atmosferę rywalizacji między rozmówcami posadźmy ich naprzeciw siebie.
  • Dwaj nieznajomi zmuszeni do dzielenia tego samego stołu, usiądą po przekątnej chcąc uniknąć bezpośredniego kontaktu wzrokowego.
  • Gadżety
Przedmioty, sprzęty, którymi się otaczamy i wykorzystujemy w kontaktach z innymi (biżuteria, samochody, komputery, telefony itp.)
  • Logotypy, wizualizacje, znaki graficzne
Znak graficzny, jakość materiałów reklamowych niesie dawkę informacji o firmie, o jej misji.
  • Lokalizacja firmy
Firmom zlokalizowanym w centrach miast przypisujemy inne znaczenie niż firmom zlokalizowanym na obrzeżach aglomeracji miejskich.
  • Miejsce spotkania
Okoliczności, miejsce, warunki spotkania podlegają również interpretacji.